Tummetott

Och medan jag andades blev det tisdag.

Världens sötaste Axel ligger på filten och tuggar frenetiskt på sin vänstra tumme till sin mammas förtret. Ibland suger han tag i den och ser sådär vansinnigt nöjd ut. Då snabbar jag mig fram med jättenappen Allan (den enda som sitter kvar) med blandat resultat.

Jag sög på tummen. Det var ett rent helvete att sluta. Fast jag inte ville så satt den plötsligt där i munnen. Kanske var jag lite trött eller ledsen över något just då. Oavsett gjorde det ont i mig när de andra barnen på lekis retades. Jag ville ju inte, det bara blev så. Mina föräldrar försökte med allt och till sist kom vi överens om att jag skulle få något jag önskade om jag slutade med tummen. Jag var nog 6-7 år då och det jag önskade mig allra helst var en sminkdocka. Ni vet ett sånt där löst huvud med hår som man kunde sminka och kamma håret på. Vi åkte tillsammans ner på stan, mamma och jag, och köpte den. Jag fick en dyr deluxe-modell som till och med (makabert nog) gick att byta ögonfärg på. Man petade helt sonika ut ögonen och satte dit nya.

Jag höll mitt löfte och slutade suga på tummen. Jag minns inte ens att det var svårt då, men jag var ju så stor och ville ju sluta. Sminkdockan däremot, blev stående där hemma. Jag lekte med den ett par gånger, men det var allt. Mamma sa att den var värd sina pengar ändå. Jag förstår vad hon menade, jag skulle lätt betala en tusenlapp om man fick en garanti för att tumsugandet var över. Men så lätt är det ju inte, jag var ju stor då. Så vi kämpar på med jättenapparna så länge, så får vi se hur det slutar. Dessutom är jag osäker på hurvida Axel önskar sig en sminkdocka…

2 Responses to “Tummetott”


  1. 1 Helena 15 september, 2009 kl. 6:51 e m

    Ah ni har oxå hittat den där mitt-barn-tar-ingen-annan-napp-nappen som säljs i one-size-fits-all 🙂 Emma hade den med, och sen alice och nu axel 😉 Den brukar funka! Ha det gott! Kram

  2. 2 Elin 15 september, 2009 kl. 9:54 e m

    Helena: Jo, jag tror det var ifrån dig jag fick napp-tipset faktiskt. Axel har ju haft den nappen ett tag, men senaste veckan har han hittat tummen också!! Gaaaaah!!


Kommentera

Arkiv


