Tjugosex grader

Det är varmt nu. Så varmt att det krävs siesta mitt på dagen (därför jag sitter här). Men jag ska inte klaga. Vi bor vid vattnet, har en stor pool på tomten och utsikten är fabulös! Dessutom har jag förmånen att få vara hemma hela sommaren med våra två prinsar.

090629 brygga
Kvällsdopp vid stranden igår.

Idag simtränade jag med Albin. Han är verkligen modig i vattnet och simmar några meter nu. Dyker och hoppar gör han också. Det är så kul att vara med honom i vattnet. Han vill verkligen lära sig och kastar sig ut och försöker. Crawl går bäst och när det funkar bra tar vi ryggsim och sen bröstsim. Kul för mamma, simmaren!

090629 pooltemp
26 grader i poolen.

Att ha egen pool är ju en barndomsdröm för en simmare som mig. Jag tyckte att mamma och pappa kunde trycka in en nånstans på tomten. Det hade ju varit fantastiskt. Men så blev det aldrig. Jag menar, vilket barn vill inte ha en egen pool?  Nu har jag min pool. Och mina barn får växa upp med en. Jag tror inte att det betyder att de blir världsmästare för det, men helt klart kommer de lära sig simma snabbare än många andra. Det blir naturligt, man måste kunna.

Jag har funderat mycket på det där. Många barn runt omkring Albin har inte börjat på simskola. Och då bor vi faktikst på en liten ö, med vatten nära oavsett om man har pool eller inte. Jag tycker det är otroligt viktigt att vara simkunnig och framför allt att ha vattenvana tidigt, för att slippa onödig oro eller olyckor. Att kunna simma är ju en sån viktig kunskap, viktigare än att slå snygga kullerbyttor eller göra många mål i fotboll. Självklart ska Albin få välja andra idrotter än simning, men att simning handlar ju om mer än att bli snabb. Nu ska vi byta blöja, amma och simma vidare.

Till höstan blir det nog fotboll också. 🙂

2 Responses to “Tjugosex grader”


  1. 1 Karin 1 juli, 2009 kl. 1:31 e m

    Ja, gud, jag vill verkligen att N lär sig simma så snart som möjligt. Vi gjorde ett försök på simskola i höstas, men han vägrade efter tre gånger. När jag för det på tal nu vill han inte. Däremot har han väldigt god vattenvana, vågar doppa huvudet och busa runt i vattnet. Men gå i simskola vill han _inte_. Ska försöka lite själv i sommar.

  2. 2 Marie med AOA 1 juli, 2009 kl. 6:07 e m

    Ja det är jätteviktigt att kunna simma! Alicia lärde sig faktiskt i förrgår. Hon tittade på en groda (vi var och tältade 2 nätter i vildmarken) och sen simmade hon! Hon har inte gått på simskola.

    Vi har också pool, 27 grader i dag. Puh!


Kommentera

Arkiv


