Skitstreptokocker

Jag har åkt på halsfluss. Kul jul. Under de senaste två veckorna har det stuckit lite i halsen, men inte mer än att det går över direkt, så jag tänkte att det låg någon förkylning och spökade och hoppades att den skulle ge sig. Men igår slog den till, med dunder och brak. Streptokockerna invaderade min hals och svällde upp den till oigenkännlighet. Tidigare i livet har jag haft många halsflusser och går ständigt omkring med svullna halsmandlar. Jag kände igen symptomen direkt.

Imorse fick Mats ringa sjukvårdsupplysningen åt mig för att boka en jourtid. För jag kunde nämligen inte prata så hemskt bra. Då krävde damen att få prata med mig. När jag fick luren och väste fram mitt ärende så fick hon plötsligt något mer akut att göra, så hon satte mig på ”hold” i nåra minuter… Sen fick jag minsann höra att man måste ha feber för att ha halsfluss och man ger inte jourtider till någon som bara haft ont i halsen i ett dygn. Vem i den här stan ska man mörda (förlåt, det där skrev jag inte. Jag menar muta…) för att få en läkartid när man är sjuk????!! Jag höll på att bli galen. Jag gav mig inte. Kl 9.05 traskade jag ut från jourcentralen med ett recept på Kåvepenin och då hade jag gärna mött damen från sjukvårdsupplysningen. Jag hajar att de har riktlinjer att gå på. Men allvarligt, en vuxen människa känner sig bäst själv och jag har sällan feber men kan ha kraftig halsfluss ändå.

Det är sånt skit att ha riktigt ont i halsen och vara så svullen att högra halsmandeln är över på vänstra sidan… När man inte kan gapa och när de vita prickarna nästan hoppar ur munnen på en. Och när man är hungrig och allt doftar underbart (potatisgratäng med mycket vitlök är på väg in i ugnen), men man kan inte svälja ens te med honung utan att vinna grimas-SM…

4 Responses to “Skitstreptokocker”


  1. 1 Marie med AOA 7 september, 2008 kl. 10:06 e m

    Irsch! Bra att du stod på dig och fått ab nu!

  2. 2 grodis 7 september, 2008 kl. 10:34 e m

    Usch då… inget kul med halsfluss! 😦
    Tur man brukar krya på sig snabbt bara man får penicillin!

    *blåser friskbaciller till*

  3. 3 Lisa 8 september, 2008 kl. 9:19 e m

    Skickar över en drös krya-på-dig-kramar från Linköping!

  4. 4 Milla 9 september, 2008 kl. 1:52 e m

    Aj då! Hoppas du hunnit krya på dig nu! *kram*


Kommentera

Arkiv


