Visst

Visst skrev jag inlägget om FK i ren ilska. Visst överdrev jag och jag hoppades att min ironi var tydlig. Visst gjorde jag det.

Men jag anser ändå att det är fel sätt att komma åt fuskarna, att förskoleverksamheten ska bli drabbad på grund av att vuxna människor fuskar. Det är få människor som fuskar mycket. De som råkar göra fel (har vänner som tex råkat skriva fel på papperet och på så sätt fått ut en halv dag för mycket tfp, men det har FK upptäckt och de har givetvis betalat tillbaka när felet uppdagades) kan omöjligt vara dem som orsakar FK flera miljoner i förlust. Det är dem som satt fuskandet i system, som tjänar pengar på det, som man behöver komma åt. Och det kan inte vara så svårt anser jag. Det borde ju inte vara så svårt att se vilka som plockar ut mest vabdagar?! Det är ju där FK måste lägga in sitt huvudsakliga arbete. Visst finns det dem som har barn sjuka i långa perioder (har själv varit drabbad), men då krävs ju ändå läkarintyg och det är ju inte så svårt att lyfta telefonluren och ringa förskolan, som FK tidigare har gjort.

Förra veckan vabbade jag två dagar, då fick jag hem ett intyg som skulle fyllas i på förskolan.
Förra veckan vabbade min man en dag, då fick han hem ett intyg som skulle fyllas i på förskolan.
Det var samma barn som var sjukt, eftersom vi bara har ett barn. Men eftersom vi båda var hemma var vi tvungna att låta förskolepersonal fylla i två intyg, vi var tvungna att skicka in två intyg. Vad är vitsen att vabba på internet när vi ändå måste posta brev och intyg som någon ska öppna och läsa in? Det känns så bakåtsträvande år 2008.

Idag är sonen sjuk igen. Nya vabdagar anmäls och ny blankett skickas just nu hem till mig. Återigen ska förskolepersonalen ta sin tid till att fylla i papper åt mig. Och om maken är hemma imorgon (vi är bra på att dela vabdagar) så ska återigen två blanketter fyllas i, två brev postas. Visst, det tar några minuter per blanket, men hur mycket tid blir det inte i längden? Tänk alla sjukdomsperioder med förkylningar, magsjukor och vattkoppor som går i omgångar på förkolor.

Jag tycker det är en intressant debatt och jag gillar att alla inte tycker som jag. Jag hoppas verkligen att detta problem (för jag anser att det här är ett problem) inte glöms bort. Vi måste fortsätta diskutera och försöka hitta en bättre väg att sätta åt fuskarna.

5 Responses to “Visst”


  1. 1 Eva 21 augusti, 2008 kl. 7:47 e m

    Jag håller helt med dig om att det är önskvärt att hitta ett bättre kontrollsystem. Och nej, FK är inte den mest välutvecklade myndigheten när det gäller teknik – tyvärr, eftersom större delen av landets befolkning någon gång är berörda av verksamheten.
    MEN, ni kan i alla fall spara in några intyg. Saxat från FK´s webbplats: ”Då det är barnets frånvaro som ska styrkas med intyget så är det inte nödvändigt med mer än ett intyg i situationer där fler än en person delar på vården av barnet under en sjukperiod. I dessa fall är det tillräckligt att ett intyg lämnas så länge intyget täcker den sammanlagda perioden då barnet varit frånvarande. Detta gäller exempelvis i situationer där föräldrarna delar på vården av det sjuka barnet.”

    Alltid något ;o)

  2. 2 MOE 22 augusti, 2008 kl. 9:40 f m

    Tack Eva, för den infon! Den hade jag missat. Men det konstiga är att vi inte har sett den, trots att vi anmält tfp tre gånger på två veckor nu?!

    Jo, jag tycker fortfarande hela grejen är dumhet. Men miljövän som jag är ska vi givetvis bara fylla i en blankett nästa gång. En för mycket dock…

  3. 3 Tess 23 augusti, 2008 kl. 3:01 e m

    När jag läste ditt förra inlägg fattade jag inte vad du pratade om, måste erkännas. Men nu har jag också blivit informerad om det nya … Vad är DET för något. Låter ju bara helt galet. Men jag hade inte tänkt VABa något i år, jag tänkte att mina flickor inte s kulle vara sjuka 😉

  4. 4 Charlotta 25 augusti, 2008 kl. 11:10 e m

    Snygg skylt !!! vill också ha…..
    Lycka till med kökssoffan !! hoppas det blir bra *s*

  5. 5 Annika 31 augusti, 2008 kl. 11:44 f m

    Läckert läckert!! Vi har också köpt en sån, de är bara för snygga!!! Gillar dina nya LO.sar också! Och heja på med soffan!


Kommentera

Arkiv


