ALV?

Kan någon ge mig lite input angående Astrid Lindgrens värld? Jag funderar på om det är ett bra besöksmål i sommar, när vi ändå ska till Småland. Vi tänker nog åka tåg. Är det lätt att ta sig dit? (har fått för mig att det är nära till tåget och Vimmerby centrum) Räcker en dag eller behöver man två dagar för att se hela parken? Har någon bott i deras campingby och hur var den?

5 Responses to “ALV?”


  1. 1 Karin/Theasrum 4 juni, 2008 kl. 9:48 f m

    Hej. Vi har varit där tre ggr, helnöjda. Rekomenderar det helt klart.
    Man behöver två dagar för att hinna uppleva allt. Om ni kan så åk i juni innan högsäsong. Då har alla ”figurer” mkt mer tid för barnen och hinner prata med dem och man får ut mer av besöket då. Vi har också varit där under högsäsong och då kunde det vara svårt att se teateruppvisningarna som de har utefter vid de olika ställena mm.
    Ronjas show måste ni se vid Mattisborgen, jättebra.

    Första året vi var där bodde vi på ett vandrarhem en bra bit utanför och de två andra gångerna på Pippis sommarhotell. Det är både en byggnad med rum och gemensamt kök och sen så finns det små hus och stugor, alla med olika Astridtema såklart.
    Brorsan och hans familj har bott på campingen alldeles bredvid och de var nöjda.

    Fråga gärna igen om ni undrar nåt mer.

  2. 2 Milla 4 juni, 2008 kl. 4:36 e m

    Jaa, ALV är kanon! Vi var där i somras och hade supertrevligt! Vi bodde i en liten campingstuga precis intill parken. Trång och varm men mysig ändå!
    Det finns även större stugor men dom var fullbokade då vi åkte. En stor lekplats finns mitt bland stugorna. campingen var lugn och bestod till 99% av barnfamiljer…tror jag. Det blev tyst tidigt iallafall.
    2 dagar behövs absolut. Jag kan varmt rekommendera frukost i Linas kök. Figurerna kommer in under frukosten och vi fick besök av Madicken vid vårt bord. Det var en hit vill jag lova.
    En urmysig park som vi kan tänka oss att åka till igen.
    Jag tror till och med det finns en tågstation precis vid ALV. Kolla på hemsidan under ”Information – Vägen hit”
    Kramen!! /Milla

  3. 3 Ina 16 juni, 2008 kl. 4:34 e m

    Hamnade här via applecores blogg och upptäckte att jag ju ”känner” dig! Handlar bloggen om ALV så MÅSTE jag ju kommentera dessutom!! Det är världens bästa ställe, verkligen världens bästa! Så självklart – åk dit! Vi har bott på campingen i husvagn, och jag vet att även stugorna fungerar bra. Ett tips är att äta frukost på ”Linas kök” (kan bokas samtidigt som man bokar camping) och sedan gå raka vägen därifrån till Saltkråkan, som öppnar tidigare för frukostgästerna.

    Jag håller med Karin om att Ronja är jätte-jättebra, men om ni inte läst boken/sett filmen så vänta med det. Vi har gjort så med dottern, att vi bara har gått till de figurer hon väl känner till. När hon var 4 år var det Pippi & Karlssonsom var favoriter, året därpå Madicken (eller rättare sagt Abbe :)) och först när hon var 6 år gick vi till Ronja. Det finns så mycket ändå, så det räcker för barnen att ”umgås” med de figurer de känner till.

    Ni kommer inte att ångra er – det är UNDERBART där!! Vi har till och med köpt sommarbiljetter i år, för att kunna åka dit mer än en gång…

  4. 4 Ina 16 juni, 2008 kl. 4:35 e m

    …glömde! Under högsäsong går det tåg precis fram till entrén, man behöver bara gå över parkeringen. När du söker biljetter på sj:s sida, så skriv in Astrid Lindgrens Värld som station. Jättesmart, och klimatsnällt!!

  5. 5 Karolin 26 juni, 2008 kl. 11:30 f m

    Om du är i Smålandstrakterna kan jag varmt rekommendera High Chaparall, spec eftersom du har en liten pojke(och självklart kan säkert tjejer ha kul där med). Jag tycker personligen det är mkt bättre än ALV, iaf om man vill kunna göra saker tillsammans hela familjen.


Kommentera

Arkiv


