Att vara rik

Jag är rik på många sätt. Jag har en fin familj som jag älskar. Vi bor i ett hus (fint? nåja, det blir fint) och har en trädgård och utsikt som slår det mesta. Vi har en ljuvlig katt och vi har jobb och håller oss relativt friska. Vi är inte så rika på pengar, vi har så vi klarar oss och lite till. Och det gör mig inget. Vi måste inte ha det senaste och nyaste. Vi måste inte renovera hela huset på en månad. Vi mår så bra ändå, även om det är hål i golvet eller saknas lister och ingenting är snyggt… Det är ok faktiskt. För jag är rik på så många andra sätt.

Men ibland. Ibland skulle det vara roligt att vara rik på pengar. Som när jag var i Tallin för ett par veckor sen. Då gick vi runt i gamla stan på kvällen och hittade ett ”vinotek”. Vi klev in och tyckte det såg så fascinerande ut. Ett litet rum, med flaskor från golv till tak. Där fanns mer än vin och ägaren var snabbt framme vid oss för att berätta stolt om alla champagnegårdar han hade besökt. Môet & Chandon var bara skräp (fast han sålde det också, nån årgångsvariant) jämfört med flera mindre producenters flaskor. Han höll fram flaska efter flaska och sa att ”den här måste ni prova”. Den billigaste gick på runt 3000 kr. Som hittat. I ett sånt läge hade det känts skönt att slänga fram penningpungen och säga ”vi tar den!”, slå sig ner i den charmiga lokalen och njuta en stund. Till slut insåg han att vi inte var potentiella kunder, men vi fick faktiskt med oss visitkort på vägen ut när vi försiktigt klämde fram att ”vi kommer nog tillbaka”.

Jag klarar mig bra med billig dricka och jag klarar mig bra med IKEA och lite skit i hörnen. Men någon gång skulle det vara roligt att prova på den känsla det måste vara att inte behöva tänka innan man handlar. Att inte behöva fråga vad saker kostar. Den världen har jag inte tillgång till och tror knappast att jag någonsin får det heller. Men det gör inget. Jag är rik så ändå. Jag har massor med maskrosor också. 🙂

5 Responses to “Att vara rik”


  1. 1 Tess 15 maj, 2008 kl. 2:09 e m

    Idag läste jag ett inlägg du skrev för ganska länge sen om vad du önskar att du vågade göra. Min lista skulle se väldigt mycket ut som din om jag skrev någon! Lustigt. Jag önskar också att jag vågade, eller hade vågat. Eller vågade är bättre, visst finns det fortfarande chans på att vi vågar?! Eller?

  2. 2 Karolin 15 maj, 2008 kl. 3:08 e m

    Att pengar inte är allt är sant i vissa situationer, när det gäller liv och död och hälsa och välbefinnande. Men på annat plan så visst fan vore det så mkt roligare och lättare att ha bra ekonomi, att inte behöva oroa sig för om pengarna skulle räcka eller verkligen kunna unna sig allt och lite därtill.

  3. 3 Arletta 15 maj, 2008 kl. 9:00 e m

    Varje gång de har jackpott på lotto så drömmer jag bort mig till tänk-om-landet. Tänk om! Då had ejag slutat jobba och varit hemma och bara varit mamma resten av mitt liv. Det är rikedom det!

    De där som vann 135 000 000 nu. Inte helt fel.

    Men visst, jag håler med dig. Det finns även annat man kan (och är) rik på och man är ju så otroligt tacksam för det!

  4. 4 Zara 16 maj, 2008 kl. 7:28 f m

    Den rikedomen du har är ju den som räknas i längden men jag förstår precis vad du menar!
    Kram


Kommentera

Arkiv


