Resa ekologiskt?

Resor är mitt enda dåliga samvete, vad det gäller min strävan att leva så ekologiskt det går. I hemmet och runt omkring kan jag påverka, men just med resorna är det svårt. Visst gjorde vi ett val som bosatte oss på landet, så det får vi stå för. Dåliga busskommunikationer till stan, och framför allt, ingen möjlighet att gå eller cykla till dagis. Jag skriver ingen möjlighet, för för mig finns det inte en chans i världen att jag skulle ge mig ut och cykla på landsvägen, utan vägren. Än mindre med Albin sittandes bakom.

Bilåkandet i vår familj är nog den största miljöboven. Vi har två stycken dessutom och kör dem praktiskt taget dagligen. Många gånger tänker jag att vi nog skulle kunna samåka mer, men i samma stund gnager mammasamvetet över att Albin redan har långa dagar i förskolan. Å andra sidan klagar jag inte heller över bensinskatten. Vi har inte stora bilar och gör så gott vi kan. Men det känns inte nog. Samvetet gnager.

När jag var med företageti Budapest förra helgen fick vi veta av vår miljöansvarige att företaget betalat utsläppsrätter för vår flygresa. Det gjorde mig stolt. Jag tycker det är ett mycket bra initiativ av ett företag. Dessutom ska de ge mig en ECO driving-kurs snart, vilket kanske ger mig lite mindre dåligt samvete över våra bilresor. Jag försöker redan nu köra så snålt det går. Prova du också!

För den som vill köra lite bättre, med avseende på ekonomi och miljö kommer här några enkla tips:

  1. Kör med framförhållning – undvik stopp
  2. Växla upp tidigt och kör på så hög växel som möjligt
  3. Kör med jämnt gaspådrag och håll hastighetsgränserna
  4. Använd motorbromsen
  5. Undvik att köra motorn på tomgång
  6. Rulla i medlut, håll jämnt gaspådrag i motlut
  7. Använd motorvärmare
0 Responses to “Resa ekologiskt?”



  1. Kommentera

Kommentera

Arkiv


