Träningsrapport

Skriver lite om min träning igen.

Jag har börjat springa med kortare steg. För en person som är 161 cm över havet blir det väldigt många steg under en löprunda, jämfört med någon som är 180. Men jag försöker att inte bli stressad av alla som springer förbi mig med hästkliv. Har lagt in bra musik i Ipoden, med rätt lagom takt att springa till. Lägntar tills min pulsklocka kommer, vilket blir i slutet av april enligt brevet från RW. Till dess får jag gå på magkänslan helt enkelt.

Igår blev det ett pass på gymet. Sprang 4 km, varav ca 2,5 i mitt måltempo. Resten av sträckan höll jag lägre hastighet och kom då ner i rätt låg puls (pulsgreppen på löpbanden är väl inte hur bra som helst, men det ger en hyfsad koll så länge). Alltså behöver jag träna mer tröskelträning för att öka uthålligheten i mitt måltempo. Jogga i lågpuls är inga problem, det kan jag göra ganska länge. Det är tempot jag vill höja nu. Efteråt blev det en genomkörare med styrketräning. Hittade en ny maskin för vadhävningar, som jag letat efter. Måste ha missat den tidigare. Jag läste nånstans att just vadhävningar gör susen för löpsteget, så jag brukar klämma in det lite överallt i vardagen. Medan jag väntar på att muggen ska fyllas med kaffe i fikarummet och så. 😉

Jag har även läst hur man ska ta branta, långa backar utan att de känns övermäktiga. Tänk, jag satt häromdagen och surfade på Adlibris och Bokus efter böcker om löpning! *kors i taket* Nu försöker jag praktisera alla råd jag läser om och det ger resultat.

När jag kom hem var jag hungrig som en häst och åt en rejäl portion spaghetti och köttfärssås med sallad till. Och imorse visade vågen bättre igen. Jag har ju deppat lite ett par veckor, då jag klivit över min magiska 60-kilosgräns jag satt, men nu går det åt rätt håll igen. Det händer att man svullnar upp en del av alla kortisonmediciner jag tar nu, så det kan vara orsaken. Nu är det 2-3 veckor sen jag började med dem och nu börjar kroppen ställa om sig, vilket känns bra. Det onda låret gör inte ont längre och höfterna stretchas ordentligt varje dag numera, så i det stora hela känns kroppen bra!

 

1 Response to “Träningsrapport”


  1. 1 Mia 8 april, 2008 kl. 2:40 e m

    Oj, det låter invecklat med puls och tröskelträning…..jag tror jag håller mig till promenader ett tag till. Det enda jag behöver tänka på att är att sätta den ena foten efter den andra. =) Men duktig är du….styrketräning och allt. Jag och dottern har bestämt att vi ska gå på något till hösten, typ aerobics eller kick-boxning. Vill få lite muskler.

    Kram!


Kommentera

Arkiv


