Crash, boom, bang!

Jag kom åkande på en 50-sträcka. Skulle rakt fram i en fyrvägskorsning. Vägen som korsade min har stoppskyltar från båda hållen och jag tog det lugnt. Det stod en bil på vägen som kom från mitt höger, vid Stoppskylten. Ca 20 m före korsningen ser jag att bilen börjar åka ut rakt framför mig!!

Jag bromsar i panik och tutar. Den andra bilen skulle rakt över min väg och reagerade inte alls. Jag hann bromsa ganska mycket, men fick inte helt stopp på bilen så jag körde in i hennes vänstra sida, vid framhjulet. Iskallt plockar jag upp mobilen och börjar fota. Så reagerade jag. Sen kom chocken och jag bara skakade när jag kört undan bilen från vägen.

Det slutade väl, inga allvarliga skador på varken mig eller henne (men jag var tvungen att uppsöka akuten propsade damen på Hälso och Sjukvårdsupplysningen). Läkaren jag träffade igår var jättebra och det gick riktigt snabbt på akuten. Vi åkte hem efter 2,5 timme. ”Det kommer att bli ännu värre imorgon” tyckte läkaren (läs: idag), men det är det inte. Idag är jag stel i ryggen, axlarna och nacken, men inte så farligt som jag hade räknat med. Har jobbat på verkstan hela förmiddagen och det gick bra. Det är värre nu, tillbaka på kontoret, när jag bara sitter. Sitta är inte skönt för mina onda ryggmuskler.

Nu till det viktiga. Det var en äldre dam som körde ut framför mig. Dagen innan hade hon backat in i sin svärsons ena bil och dagen före det i hans andra bil. Han kom till olycksplatsen och beklagade att hon ens hade kört! Enligt honom borde damen ha slutat köra bil för länge sen.

Även om olyckan inte var mitt fel känns det skit. Jag har ont, vi måste reparera bilen (tack och lov går den att köra och blev inte så skadad, damens bil blev hämtad av bärgare), alla papper som ska fyllas i, försäkringar hit och dit. Jag blir så trött! Gamla människor ska inte ut i trafiken med bilar om de inte klarar det!! Men hur får man bukt med detta? Behöver man verkligen åka bil överallt om man är gammal och bara ska in till stan? När det finns bussar… Jag skulle gärna åka buss varje dag, både för ekonomins och miljöns skull om det bara var möjligt.

Jag ska på möte kl 14 och efter det blir det helg för mig. Min rygg och nacke behöver vila. Tur att det är helg nu. Jag som ska på scrapträff imorn! Vi får väl se hur det går nu, jag vet inte om det går att sitta så länge och scrappa. Men jag får väl gympa lite emellanåt eller stå och scrappa eller nåt. Jag tänker åka dit och prova i alla fall.

Surt är förnamnet.

9 Responses to “Crash, boom, bang!”


  1. 1 Lisa 4 april, 2008 kl. 8:54 e m

    Tur i oturen att allt ändå gick bra. Men det är klart det är riktigt surt och rätt läskigt också… Bilar är hårda… Hoppas du mjuknar till i rygg och axlar snart! Stor kram och önskan om en skön helg!!

  2. 2 Grodis 4 april, 2008 kl. 9:12 e m

    Men fy så otäckt att krocka. Vilken tur att det ändå gick så bra som det gick i oturen. Det går fort när det väl händer.. *ryser* Hoppas hoppas att det inte blir något mer med din rygg/nacke utan att det bara är tillfälligt ont och stelt. Stor kram och var rädd om dig!

  3. 3 Annie 5 april, 2008 kl. 2:11 e m

    Å nej, vilken otur! Men tur ändå att det inte blev värre skador på nån av er människor – bilen är ändå bara en bil…

    Jag hoppas det går bra på scrap-träffen idag ändå!

    Stor kram!
    Annie

  4. 4 Marie med AOA 5 april, 2008 kl. 2:37 e m

    Otäckt med krockar! Tur att det inte gick värre ändå. Jag håller med om gamla människor i trafiken. Min mormor la körkortet självmant när hon var ca 75 år. Hon kände att hon inte klarade det längre, hon började bli glömsk och så också. Men om det inte går några bussar från där dom bor, hur ska de göra då? Från min mormor går det inga bussar… Men hon har tur som har oss som handlar åt henne 1-2 ggr/v. Vi och min mamma gör det.

  5. 5 Zara 5 april, 2008 kl. 5:46 e m

    Usch så otäckt… Jag hoppas du mår bra nu!
    Kram

  6. 6 applecore72 5 april, 2008 kl. 7:29 e m

    Usch då! Vilken tur att du inte blev allvarligt skadad!

    Bort med gamlingarna från vägarna!

  7. 7 Arletta 5 april, 2008 kl. 9:17 e m

    Min mamma råkade ut för precis samma sak för ett par år sedan. Hon körde på en huvudled och det var en som inte såg att han hade stoppskylt som körde rätt in i hennes sida/framhjul. Bilen blev skrot. De klarade sig oskadda, men vad jobbigt sånt är!

    Håller med dig att gamla människor inte borde köra bil. OK, är man dement så kanske man inte förstår bättre och då borde någon vänlig själ ta deras bilnycklar, men när de är friska i knoppen så tycker jag att det handlar om ren egoism. De skiter i om de kör ihäl någon stackare som de inte ser, barea de får köra själva till Konsum.

    Tur du klarade dig med så lindriga skador. Det kunde ha blivit värre.

  8. 8 annica 5 april, 2008 kl. 10:46 e m

    usch så otäckt. det finns alldeles för många som kör bil, som inte borde. man ska vara glad att man inte vet vem man möter på vägen tror jag. jättetrist när sånt här händer. hoppas att det onda är övergående!!!!

  9. 9 Erika 7 april, 2008 kl. 10:38 f m

    Usch, vad läskigt. Tur att det gick bra med dig. Håller med om att gamla människor som har nedsatt reaktionsförmåga mm inte borde köra bil.


Kommentera

Arkiv


