Jag löptränar

Det blev löpträning igår. Men inte ute, eftersom det snöade. Helt galet. Här har man just börjat känna av pollenallergin och så kommer det mer snö. Och allergin fortsätter ändå… Två dåliga av två möjliga alltså. Jag gillar vinter och snö, men inte när det inte är vinter och snö. Det ska vara riktigt vinter, som när vi var små, så det går att åka skidor och man måste skotta plogvallar när man kommer hem. Visst, det blir säkert en eller annan svordom när den där vallen väl är där men det hör ju till.

Tillbaka till träningen. Jag har satt upp mål med min löpning. Jag kommer att kalla det löpning framöver och inte jogg. För jag ska lära mig löpa har jag bestämt. Har inte bestämt mig om jag ska anmäla mig till Tjejmilen än (nån som vill utmana mig?!), men Vårruset ska jag springa (Unionen betalar ju startavgiften :-D) ) och jag ska banne mig nå en viss tid dessutom. Jag ska inte bara klara det (jogga 5 km klarar jag faktiskt utan större problem numera) utan jag ska löpa 5 km kontrollerat, kunna hålla en viss puls och nå en viss tid. Det har blivit lite som ett gift det här med löpningen. Idag skickade jag efter 10 nr av Runner’s World och hade någon sagt åt mig för 5 år sen att jag skulle läsa den tidningen med behållning hade jag skrattat högt. Det var inte jag! Jag har aldrig kunnat springa. Inte ens när jag var vältränad simmare kunde jag springa. Det gjorde ont i hela kroppen och jag flåsade från start. Tänk att jag nu tar på mig skorna och ler när jag ger mig ut.

För att utveckla mig har jag läst en massa om löpning, hur jag ska kunna höja min mjölksyratröskel. Som utbildad simtränare har jag ju koll på det här med tröskelträning, men svårt att praktisera det inom löpning. Så nu ska jag införa lite mer intervallpass och se hur det påverkar mina löptider. Det är så roligt att planera sin träning igen! Jag började redan igår på gymet. Det fick bli ett innepass, eftersom vädret inte var så snällt. Och jag ville verkligen springa. Körde lite intervaller under ca 35 min, där jag hann med ca 6 km i olika tempon. Ca en tredjdel av löpningen höll jag på den nivå jag vill kunna springa 5 km på under Vårruset. Det var jobbigt, men det gick. Efteråt körde jag igenom kroppen med en runda styrketräning och rejäl stretch. Hittade ett anslag om ett stadstriathlon (1/10 Iron man, dvs 400 m simning, 1,8 mil cykel och 4,2 km löpning) jag ville anmäla mig till, men insåg att det är dagen efter min 30-årsdag och jag vet inte om det håller… Men vi får se.

2 Responses to “Jag löptränar”


  1. 1 Lisa 25 mars, 2008 kl. 5:10 e m

    Jag ska…. måste… vill… också komma igång! Några tips till ”en annan som aldrig kunnat springa”? KRAMAR!!

  2. 2 applecore72 26 mars, 2008 kl. 8:50 f m

    Oj, jag önskar så att jag kunde anta din utmaning, men min träning sträcker sig än så länge till F&S inomhus-jympa. Jag brukar dock springa under sommaren och jag brukar vara en flitg deltagare i Vårruset, men än så länge har jag inte vågat satsa på Tjejmilen… 🙂


Kommentera

Arkiv


