Miljösnack

Idag kom miljöfrågan upp vid fikabordet på jobbet. Härligt med en frisk diskussion så här på torsdagsförmiddagen. Vi var alla eniga om att vi måste hjälpas åt med vår miljö, men på lite olika sätt. Utom en. Han var så trött på hela ”miljöskiten”. Förut var det jämställdheten alla (läs: politiker, enligt honom själv) tjatade om och nu är det miljön, menade han. Jag kontrade med att det är väl bra att vi har nya viktiga frågor som vi kämpar för, eller ska politiken ta paus på sisådär 20 år så allt och alla får vila/gå åt helvete (beroende på hur man ser det)? En annan sak han nämnde var just att vi är så duktiga i ”lilla Sverige”, men att vi inte ensamma kan rädda hela världen och bromsa klimatförändringarna enbart med våra förändringar. Och då kunde vi lika gärna skita i alltihop, var hans slutkläm. Jag menar (vilket jag också upplyste honom om) att alla måste börja på sin egen gård. Var och en måste börja någonstans och det är enklast att starta ur sitt eget perspektiv. Dessutom tror jag inte att Sverige är bäst, tyvärr.

Se dig omkring! Hur tar du hand om dig, din familj, ditt hus och din omvärld för att skapa en bra balans mellan miljö, komfort och din egen tillfredsställelse? För mig är ett bra miljöval förenat med mitt välmående, både fysiskt och mentalt. Jag mår bra i själen om jag känner att jag drar mitt strå till stacken. Att äta ekologisk mat är bättre för kroppen och att äta minimalt med kött likaså (vi gled nämligen in på köttdebatten vid fikat också). Då mår vi fysiskt bra också. Hur tar ni hand om era egna kroppar, förresten? Våra kroppar är ju vår miljö i allra högsta grad.

För er som avfärdar köttdebatten (och som inte tror på mina argument för att minska köttätandet) vill jag varmt rekommendera att ni läser sista kapitlet i Karen Kingston’s Rensa i röran med Feng Shui. Det handlar om att rensa sin egen kropp. Jag är absolut ingen förespråkare för en massa kurer för att rensa kroppen och jag är inte vegetarian. Men jag vill att alla ska ha kunskap om vad som händer med oss och vår omvärld. Och att påstå att man inte är intresserad tycker inte jag räcker som argument. Alla kan dra sitt strå till stacken med små medel. Vi är ju miljön. Alla. Tillsammans.

Punkt.

ps. Läs resten av boken också.  

1 Response to “Miljösnack”


  1. 1 Milla 13 mars, 2008 kl. 8:31 e m

    Så klart miljötänk är viktigt. Som du säger, man vinner så mycket bara på att öka sitt medvetande om miljön. Jag har en riktigt miljöhjälte i C här hemma. De pratar mycket om det i förskoleklassen och han plockar alltid upp skräp han hittar i naturen. Han är otroligt medveten och jag hoppas andra i hans ålder också är det för då finns det faktiskt rejält med hopp. KRAM!!


Kommentera

Arkiv


