Frutti de Mare

Jag älskar god mat och lagar den gärna. I torsdags åt vi pasta med skaldjur och applecore frågade efter receptet. Jag har inget. Men jag tänkte berätta hur vi gör.

4 port. 

Koka upp vatten i en stor kastrull och koka pasta. (vi tycker att tagliatelle passar bra till den här rätten)

Fräs ett par pressade vitlöksklyftor ihop med en halv finhackad gul lök i lite olivolja.
Skölj musslorna (ett halvt nät) och ta bort musslor som är de som är öppna. Fräs dem ihop med löken och häll på 1 dl vitt vin. Efter ett par minuter ska musslorna ha öppnat sig. Lyft då ur dem. Släng de musslor som inte öppnat sig, de är dåliga.
Häll på ca 300 g krossad tomat och låt det puttra ihop med löken. Krydda med salt, svartpeppar, lite tabasco, basilika och andra kryddor du gillar.
Häll av pastan när den är klar och skölj med vatten. Häll tillbaka pastan i en stor kastrull.
Lägg i musslorna och räkorna (ca 3 hg eller så mycket ni vill ha) i tomatsåsen och låt dem bli varma. Detta tar bara någon minut. Låt inte räkorna/musslorna koka för då blir de torra och sega.

Blanda tomat- och skaldjurssåsen med pastan och ät!

Det går jättebra att använda fisk (tex lax) i såsen och då är det bra att lägga i den lite före skaldjuren så den hinner bli genomkokt beroende på hur stora bitar man gör. Vi har även haft tigerräkor och kräftstjärtar i den här pastan.

6 Responses to “Frutti de Mare”


  1. 1 applecore72 19 februari, 2008 kl. 2:35 e m

    Mmmm – låter jättegott! Nyttigt också! Tackar!

  2. 2 Lisbet 20 februari, 2008 kl. 10:22 f m

    Det här var ju inte bra….blev ju vrålhungrig.

  3. 3 Lotta-R 20 februari, 2008 kl. 12:06 e m

    Låter gott!!!

    Vad kul att du stickar och virkar. INSPIRERANDE!! Är själv så sugen på att få sätta igång. Har köpt lite garn och inväntar bara att få lite tid för mig själv.

  4. 4 Mia 20 februari, 2008 kl. 8:54 e m

    Mums, vad gott det låter (fast jag har aldrig ätit musslor). Tack för besöket i min blogg och din fina kommentar….det var ju ett tag sedan vi hördes av. =) Ja, jag är fortfarande helt frälst i scrappingen och tar varje chans att få pyssla…..därför hinner jag en del. Får abstinensbesvär om jag inte kan sitta varje dag.

    Ha så gott!

    Kram Mia

  5. 5 Charlotta 20 februari, 2008 kl. 9:41 e m

    Tjena, och tack för orden hos mig !!! sånt värmer ! ( Í synnerhet när man suttit och brottats en stund och inte ”fått till det” ! )
    Du frågade om min jordgubbsstämpel… och, jaa, jag tror att det var Pysselmyran, men kan inte svära på det… jag köper en här, en där, och har inte koll på vad som kommer från vad.. men, som sagt, det låter inte helt obekant !
    Hur har det gått med båten förresten ?? får ni ersättning för det ?? ska ni laga den själva, eller har ni hittat nån som vet vad det handlar om ? hoppas det går bra i alla fall….

  6. 6 ciiccii 20 februari, 2008 kl. 9:44 e m

    Jag blir så avundsjuk på alla som gillar att laga mat. Jag tycker att det är sååå tråkigt. Som tur är har jag en man som är mer intresserad även om hans tid i köket är allt för knapp.
    Receptet låter underbart gott.


Kommentera

Arkiv


